Fart og bærekraft: Hvordan løse en 30 års plan på 12 år?


“Fremtiden er nå!” er overskriften til FNs rapport for bærekraftsmål. Vi har 12 år igjen til å fikse planeten vår, mens rapporter sier det vil ta 30 år. Skal disse to faktorene møtes må vi handle med eksponentiell fart og bærekraft. Klokka tikker og den tikker fort. Bærekraft gir mulighet for både vekst og verdiskapning. Vi må få opp farten og kjøre inn det tapte nå og for fremtiden. Bærekraft er perfekt brennstoff for å akselerere vekst.

En helt fersk, uavhengig forskningsbasert rapport bestilt av alle FNs medlemsland for kartlegging av status rundt FNs bærekraftsmål ble lagt frem forrige uke. Rapporten viser hvordan alle de forente nasjoner utvikler seg på SDG-indeksen. Norge og Norden topper indeksen, men selv vi har mye ugjort for å få godkjent karakterkort. Ifølge klimarapporterhar verden har 12 år igjen til å fikse kloden. Noen rapporter opererer likevel med 30 års handlingsplan. Det er underlig. Verdensborgere og deres selskaper er nødt til å skikke seg for fremtiden ved å være en del av løsningen. Samtidig er vi som folkeslag i en eksponentiell fase, hvor hastigheten på alt vi gjør spiller en kritisk rolle. Klokka tikker og den tikker fort.

En feil vi mennesker gjør er å se fremtidig utvikling som lineær. Verden vi lever i er faktisk eksponential. Hvis du tar 30 skritt i en lineær verden kommer du til 30. Hvis du tar 30 skritt i en eksponentiell verden havner du på én milliard. Ray Kurtzweil ved MIT bruker denne enkle forskjellen for å tegne et bilde av hvor langt bak ledere og selskaper fort havner hvis de ikke har samme hastighet som omverden. Hvis kloden har 12 år igjen på noe vi trenger 30 år på å fikse, bør vi ta eksponentielle grep. Da er det ikke bare FN, presidenter og statsministre som må bidra. Alle må bidra. Oss som enkeltindivider. Du som leder. Ditt lederskap og ditt selskap bør ha samme fart som endringshastigheten. Dette er krevende, men ikke umulig.

Bærekraft er dessverre ingen hygienefaktor for næringslivet, men det er en mulighet for vekst og verdiskaping. Se på bærekraft som det nye brennstoffet som gir deg ny fart. Bærekraft må inn i kjernen for hvordan du driver din forretning hvis du skal lykkes fremover. Uten et bevisst forhold til hvilken rolle ditt selskap spiller i den store sammenhengen, mister du retten til å spille. Du havner rett og slett utenfor folks beslutningsgrunnlag, i hvert fall de unges. Den nye SDG-rapporten understreker nettopp de unges engasjement og protester verden over. De er din neste kunde, dine neste ansatte. Hvis din virksomhet ikke forstår sin rolle nå og i fremtiden, vil dine omgivelser, inkludert kunder, velge noen andre. Din virksomhet må forstå hva dere påvirker, men også hva som vil påvirke virksomheten. Gjør man ikke det, mister man fart. Derfor står virksomheter igjen med to ting som må på plass for å sikre fremtidig suksess. Bærekraft og fart.

I denne sammenheng er det bedre å bruke ordet hastighet, da det defineres i fysikken som endring av posisjon per tid, og med det beskriver både fart og retning. Retning er den viktigste milepælen i enhver strategi. Visjonen – nordstjernen som skal samle dine ansatte. Et standpunkt og løfte om å være bærekraftig kan ikke kun være en festtale eller et avsnitt i årsrapporten eller en “kjøpt” hensikt. Det må være retningen. Med retning kommer handling og da kan man applisere hastighet for å få et konkurransefortrinn.

Raskt er bedre enn tregt, sies det alltid i Google. Jeff Bezos i Amazon sier at deres suksess er kun et resultat av hvor fort de løper. Løper du fort, gjør du feil, men som Bezos sier – det å ta feil gjør litt vondt, men det å være treg vil til slutt ta livet av deg. Hvorfor sitere to av verdens mest verdifulle selskap? De har sammen med likesinnede selskaper de siste 15 årene fjernet 52% av Fortune 500-listen, enten ved at du finner de langt nede på listen eller i listen over konkurser. Ved siden av ekstrem vekst har de én ting til felles. De løper fort, men med retning. En annen Fortune-liste som virkelig er verdt å se til er Change The World List – på den listen kommer kun de som både tjener gode penger og bidrar til et bedre samfunn på en og samme tid.

Overskriftene på klimarapportene fra 2012 frem til i dag har gått fra “Fremtiden vi vil ha” til årets overskrift “Fremtiden er nå”. Den første setningen i FNs Generalsekretær António Guterres’ forord, “Verden slik vi kjenner den og fremtiden vi vil ha, er truet.”, er beskrivende for hva vi står ovenfor. – Vi ønsker alle verdens ledere lykke til i USA til uken, men vennligst dropp de hyggelige nikkene og nye konvensjoner. Brett opp ermene sammen med næringslivet for her trengs det mer enn norsk dugnadsånd. Vi må opp i hastighet, vi må ta eksponentielle skritt for å løse det som rapportene sier tar 30 år på 12 år. Gi gass!

 

Skrevet av:

Stine Lise Hattestad Bratsberg er grunnlegger av Pure Consulting, et lite, spisset fagmiljø som er ledende på utvikling av bærekraftige strategier i Norge.

Lars Bratsberg har jobbet for Google i Europa og Asia og nå grunnlegger av Growth Tribe Norge, en del av Europas første vekstakademi, som lærer bedrifter å løpe fortere og smartere i takt med utviklingen.

 

Kilder:

https://www.sdgindex.org/reports/sustainable-development-report-2019/

https://sustainabledevelopment.un.org/globalsdreport/2019

https://www.bertelsmann-stiftung.de/en/publications/publication/did/sustainable-development-report-2019/